Fidan vuosi 2023

Lue Fidan vuosikertomus 2023

Toiminnanjohtajan kynästä:

Kun mietin vuotta 2023, nousevat mieleeni Jeesuksen sanat Matteuksen evankeliumissa: ”Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja monin paikoin tulee nälänhätää ja maanjäristyksiä.” Viime vuonna humanitaarisen avun tarve oli suurempi kuin koskaan. Ukrainan hätä syveni ja konfliktit Jemenissä, Myanmarissa ja Kongon demokraattisessa tasavallassa jatkuivat. Uutena konfliktina alkoi valtavaa kärsimystä aiheuttava sota Israelin ja Hamasin välillä Gazassa. Maanjäristykset Turkissa, Syyriassa, ja Nepalissa aiheuttivat tuhansien ihmishenkien menetyksiä ja aineellista tuhoa. Nälkäriisi syveni Fidan työalueilla, muun muassa Burundissa ja Ugandassa.

Viime vuonna humanitaarisen avun tarve oli suurempi kuin koskaan.

Ilmastonmuutoksen vaikutukset iskivät kaikista kipeimmin heikoimmassa asemassa oleviin.
Kaikissa edellä mainituissa kriiseissä Fida sai olla yhdessä kumppaniensa kanssa tuomassa toivoa ja tulevaisuutta pimeyden keskelle. Meidän kristittyjen kutsu on entistäkin ajankohtaisempi. Kristillinen opetus korostaa rauhaa, anteeksiantamusta, rakkautta ja laupeutta. Meidät on kutsuttu viemään evankeliumia kaikkialle, palvelemaan kärsiviä ja varjelemaan luomakuntaa.

Tämän vuosikatsauksen tarinat kertovat siitä, miten tuo kutsu toteutuu käytännössä sinun avullasi.
Jouluviikolla matkustin Lviviin tapaamaan kumppaniamme Ukrainan helluntaikirkkoa, kasvavaa kirkkokuntaa, joka tekee vahvaa avustustyötä sodan keskellä. Tapasin lukuisia ihmisiä, jotka laittavat itsensä likoon sodan uhrien hyväksi. Aloitimme yhdessä työn aivan rintamalinjan tuntumassa Itä-Ukrainassa. Ukrainan helluntaikirkko tarvitsee eurooppalaista yhteyttä erittäin paljon. On tärkeää, että Fida voi omalta osaltaan olla rohkaisemassa heitä.

Vuonna 2023 Fidan toiminta toteutui suunnitelmien mukaisesti. Uusi, innostava avaus oli esimerkiksi mediatyön hanke Aasiassa. Erityisen maininnan ansaitsee Fida secondhand -ketju, joka teki uuden vuosiennätyksen myynnissä ja tuloksessa.

Kiitän kaikkia, jotka ovat mahdollistaneet sen, että Fida yhdessä kumppaniensa kanssa sai tuoda toivoa ja tulevaisuutta miljoonille ihmisille!